Hans2Malawi.reismee.nl

De feestdagen in Malawi

De kerst is alweer afgelopen. En ook in Malawi is de kerst weer achter de rug. Het gaat hier er wel wat anders aan toe met sommige dingen

Het begon al eind oktober in de Shoprite. De kerstbomen en de kerstversiering kwamen toen al tevoorschijn. Na de laatste twee weken ook nog kerstmutsen bij de caissières op hun hoofden gehad te hebben was het feestje helemaal compleet.

Twee weken terug werd er bij het ziekenhuis al een brief van de synode (een van de bestuursorganisatie van de kerk) voorgelezen dat er deze weken vakantie is vanwege kerst. Daarnaast werd er ook bij gezegd dat er geen geld was voor drankjes dus er kon ook geen Christmas feestje kon zijn. Want geen drankje is geen feestje. Gelukkig hebben we nog wel kerstversiering. Dit is natuurlijk niet nieuw, maar word ieder jaar weer opnieuw gebruikt. Vorige week dinsdag zijn ze het hele ziekenhuis rond gegaan om alle afdelingen te gaan versieren. Het ziet er echt erg mooi uit. Soms een beetje te veel van het goede:) We hebben zelfs op de privé afdeling een wiegje met een beer erin staan. Het staat symbool voor het kindje Jezus. Er staan ook kerstkaarten bij het wiegje, sommige kaarten gaan al jaren mee. Een komt er namelijk uit 1989. Je kunt het maar hergebruiken.

Ook de kerk is afgelopen week versierd voor kerst. Overal ballonnen, en voor op de preekstoel lag en hangt kerstverlichting. En een klein kerstboompje kan ook niet missen. Op woensdagavond hadden we kerstavond in de kerk. Met elkaar zingen en dansen. Daarnaast ook een korte meditatie over de kerstboodschap. De volgende dag was het kerst. Een beetje onwerkelijk met een temperatuur van rond de dertig graden. Ik had een beetje een zondag gevoel. De dienst was gecombineerd. Dus dan wordt er Chitumbuka en Engels gesproken tijdens de dienst. Scheelt de dominee weer een extra dienst. Aan het einde van de dienst gingen we elkaar een happy Christmas wensen door elkaar ‘we wish you a merry Christmas’ toe te zingen. Na de kerk heb ik gezellig met Rabecca (de buurvrouw) en Rianne koffie gedronken. Toen nog snel even wat lekkers gebakken voor bij de koffie eind van de middag. Daarna ben ik naar Martijn en Anneke gegaan om hen te helpen met de laatste voorbereidingen voor het diner. We zouden daar namelijk met Rabecca, Daniël, Jean, Joanna, Rianne en ik een gezellig kerstdiner houden. Wat er allemaal op het menu stond was echt fantastisch lekker. Echt een kerstdiner. Al met al was het erg gezellig ondanks dat het een raar idee is dat het kerst was.

Bij kerst is natuurlijk ook vakantie een woord wat vaak niet weg blijft. Zelf ben ik ook een aantal dagen weg geweest. En wel te verstaan naar mount Mulanje, de hoogste berg van Malawi. Het was een lange reis, bijna vijftien uur reizen met de bus, maar het was onwijs mooi. Boven op de berg was een hut waar ik geslapen heb. Het was ook primitief koken, op een open vuur, maar dat mag de pret niet drukken. Daarna nog een hele dag terugreizen, maar voor zo’n mooie reis heb je dat er wel voorover.

We gaan van feest naar feest hier. Ook hier zijn we inmiddels in 2015 aanbeland, en ook nog eens een uur eerder als in Nederland. Na in Blantyre (daar kwamen we met de busreis langs) vijf vuurpijlen gekocht te hebben, hopend dat het niet illegaal was, kon het feestje natuurlijk echt beginnen. ’s Avonds zouden we (Rianne en ik) gezellig bij de familie Visser oud op nieuw gaan vieren. Met elkaar hebben we lekker zelfgemaakte oliebollen, appelbeignets, bananenbeignets en kroketten zitten eten. Echt heerlijk al die zelfgemaakte dingen, dat maakt het feestje natuurlijk wel compleet. Met elkaar hebben we gezellig een spel zitten spelen, en daarna een film gekeken, om de tijd tot twaalf uur vol te maken, en dat ging snel voorbij. Na twaalven elkaar alle goeds voor 2015 toegewenst. En dan natuurlijk het vuurwerk. De mensen in Malawi weten niet wat ze zien, zelfs de watchman stond eerder die avond al in de rij voor sterretjes mee af te steken. Ook hadden we hem even laten zien wat er allemaal in Nederland word afgestoken. Mensen hier denken dat de oorlog is uitgebroken. Het is eigenlijk best wel bizar in Nederland. Hier is het na twaalven nog even rustig als daarvoor. Je hoort een handvol knallen en dat was dan ook alles.

De feestdagen zijn hier dus wel apart om te vieren, maar ondanks dat toch erg leuk en gezellig.

Iedereen de allerbeste wensen voor 2015 toegewenst vanuit Malawi.

Hans

Wilma Stuurman

Hoi Hans,
Wij wensen jou al het nodige toe voor het nieuwe jaar!
Vreemd hè met een hoge temperatuur Kerst en de Jaarwisseling vieren, fijn dat het wel gezellig was.
Nu zit je langste tijd er daar op, nog een paar fijne weken en een goede terugreis gewenst!

De hartelijke groeten,

Ton, Dick, Joël en Wilma.